Tuesday 10 August 2010

Hadirmu pengubat rindu rohaniku...

RAMADHAN kareem....




ALLAHU akram !!!

Penghabisan sya'ban disambut dgn hadirnya Ramadhan yang membawa seribu satu keberkatan...


sahaja aku berpuasa esok hari kerana menunaikan fardhu Ramadhan pada tahun ini kerana Allah taala...

Damainya hati ini membuka lembaran baru seiringan dgn hadirnya bulan Ramadhan tahun ini...

Beruntunglah bagi mereka yang mampu memanfaatkan masa dgn sebaik-baiknya di bulan ini...

@$#$#%#^!!! jam loceng berbunyi membangunkan hamba2 Allah utk bangkit dr tidur...

"Nak, jom bangun...sahur"

"oh, baik mak"....cuba membuka mata.

ouh, hari ini merupakan 1 Ramadhan. Terasa satu suasana yang berlainan berbanding dgn hari2 yg lalu... Puasa? Ramadhan? Apa yang aku rasakan? Apa yang aku cari?

"Errrrkk~! Alhamdulillah, kenyang." "bismillahirramanirrahim..." kmudian membaca Al-Fatihah sambil meneguk air. Kebiasaan dirinya ketika bersahur. Tidak seperti puasa sunat yang lain, dia hanya meneguk berapa teguk air masak utk bersahur. Hadirnya ramadhan memberikan semangat utk anak kecil itu menjamah nasi serta lauk kegemarannya.

Hari pertama Ramdhan...begitu semngat menantikan suara merdu bilal melaungkan azan. Aku berazam nak memperbanyak ibadah aku, insyaAllah.

Hari ini, dia seperti biasa mengerjakan rutin hariannya. Namun, dia cuba untuk mengisi lebih banyak masanya dengan benda yang lebih berfaedah. Dia berfikir sejenak... Ramadhan oh ramdhan...apa yang aku rasa? apa yang aku cari?

Bulan Ramadhan bulan mulia...saat seluruh umat Islam patuh mengerjakan ibadah puasa kerana Allah. Indahnya Ramadhan tanpa hadirnya syaitan durjana yang sering membisikkan bisikan bersulamkan duri yang mampu merosakkan anak Adam...kini, hanya keimanan dan nafsu pengawal diri. bijakkah kita mengawal nafsu? Tepuk dada tanya iman...

Moga di bulan barakah ini, sama2lah kita memaafkan sahabat2 kita, memperbanyak amalan sunnah, amal ibadah dan membentuk hati2 ini agar lebih kuat utk sma2 menegakkan agama Allah...smoga mnjadi lebih soleh dan solehah serta berjaya dunia dan akhrt..insyaAllah..

selagi masih bernyawa, mohonlah doa dan keampunan drp Allah...










No comments:

Post a Comment