Thursday 29 April 2010

sabarlah kasih. sabarlah sayang.

Jam menunjukkan pukul 10.15 pagi. Mentari setia cerah memancarkan cahayanya bersama sinaran ultraungu. Dia sangat letih memikul sebegitu banyak bebanan beg plastik bersama beg tangan di sisi. Seusai membeli barang dari sebuah pasaraya, dia menunggu teksi dengan penuh kesabaran. Sabar itu kan cantik.

Seorang lelaki mungkin dalam lingkungan usia sekitar 50-an tiba2 berhenti di hadapannya. Pak cik tersebut mula berbicara, “ saya ada seorang anak perempuan.”. Mungkinkah dia berjaya mengingatkan pak cik itu akan anak perempuannya. Dirinya berasa sebak. Seorang diri berdikari di bumi asing mendengar akan kisah seorang ayah yang teringatkan anak perempuannya. Hati siapa yang tidak terusik?

“Anak saya sakit. Dia perlukan kerusi roda tapi saya x ada duit yang cukup”, pak cik itu menyambung perbualan. “dah berapa lama dah?”, “dalam 3 tahun setengah”. “oh...”

Terbayang wajah2 keluarga di rumah. Terbayang kasih sayang ayah, pengorbanan ibu. Manisnya ikatan kekeluargaan.

“Tolong saya? Tolong saya boleh? Nak beli kerusi roda untuk anak saya. Saya nak lihat dia berjalan semula”, hati siapa yang tidak luruh saat mendengar permintaan seorang ayah demi anaknya.

Sepanjang perjalanan, dia seperti cuba menyelongkar beg comelnya, berharap agar ada sedikit wang yang mampu diberikan kepada si ayah. Kelihatan seperti pak cik itu melihat beg2 plastik sahabatnya di hadapan. Tiba2, “ tolong saya.ok?”, “tolong saya”. Seakan2 mendesak sepanjang perjalanan. Sahabatnya berkata, “Pak cik, sabarlah. Sabarkan cantik”. “Ya, ya. Sabar itu sangat cantik!”

Sabar itu cantik. Sabar itu indah. Begitu mendalam sekali maksud kesabaran. Semoga di masa kelak, kesabaran yang mendahului tiap langkah yang dikehendaki. insyaAllah. Apa2 pun, husnu zhonlah dalam setiap perkara.

Selagi masih bernyawa...

No comments:

Post a Comment